«Привіт, українська минувшино!»
ВИХОВНА ГОДИНА
«Привіт, українська минувшино!»
8 - 9 КЛАС
14 - 15 РОКІВ
Заступник директора
Рогатинської СЗОШ І-ІІІ ступенів №1
ТЕМА: ПРИВІТ, УКРАЇНСЬКА МИНУВШИНО!
Для того, щоб діти стали народом, треба,
щоб ланцюг духовності народу не переривався.
Кожне покоління повинно виховуватися у народному дусі,
на ідеях та засобах народознавства .
(П. Ігнатенко, Ю. Руденко)
МЕТА:
§ сприяти поверненню історичної пам'яті минувшини українського народу;
§ формувати в учнів повагу до подій тих часів, історичних постатей;
§ розвивати творчий потенціал кожної дитини;
§ виховувати почуття поваги до минулого України.
ОБЛАДНАННЯ: мультимедійний дошка та проектор, відзнаки – вишивки з рисами характеру українців, магнітофон, диски, картки з завданнями, скринька, Біблія, картина Віктора Васнєцова " Три Богатирі", малюнковий тест, конверти із прислів’ями.
(Учні сидять півколом.)
Ведуча: Ви вже знаєте про те, що сьогоднішня наша з вами розмова буде базуватися на знаннях традицій, обрядів, вірувань, ритуалів, якими вщент заповнені історія, фольклор, педагогіка. Народ наш споконвіку продовжує себе через слово, пісню, побут. Таким чином створюється національна ментальність, тобто такі психічні загальнолюдські риси, які відрізняють нас, як народ, від інших культур, інших народів. Сьогодні ми повинні з'ясувати для чого наш народ зберігає і передає з покоління в покоління свої національні надбання.
Щоб наша розмова була цікавою, я пропоную вам разом зі мною відправитись у подорож в сиву давнину машиною часу…Чи згідні ви?
Діти: Так!
Мандрувати хочем ми,
Бо старанні школярі,
Тих хто нарід свій шанує
Патріотами йменують.
Мандрувати хочем всі,
Бо старанні школярі,
Ми пісні і танці й сміх
Ділим порівно на всіх.
Ведуча: Наша машина велика, простора і складається з трьох секторів. Тож сідаймо і мандруймо.
(Звучить мелодія - рухається машина часу. На фоні музики...)
Ведуча: " Перед вами стародавні
Пройдуть хвилями часи,
І з могил до вас озвуться
Наших предків голоси.
Ах тоді була живою
Вся природа навкруги,
І людину оточали
Духи, друзі, вороги.
Треба добре було знати
Душі всіх богів земних,
То коритись, то змагатись,
То просити ласки в них.
Над озерами, річками,
На полянах лісових,
На стрімких високих горах,
На просторах степових.
Де лише сиріє стежка,
Або вкрився збіжжям лан,
Скрізь розсипались оселі
Наших прадідів слов'ян..."
(Із " Княжа Україна" О. Гончар.)
ДОХРИСТИЯНСЬКА ДОБА
(машина часу зупиняється і звучить мелодія " Маринонька ", виходить дівчина у довгому платті з стрічкою на голові.)
Лада Я - Лада - одна із верховних богинь,
Ти глянеш на мене і сум свій покинь.
Я - символ любові, добра і життя,
Тому ви до мене прийшли з майбуття.
Хто вірить у мене, той щастя знайде,
Як розум не темний,тому добре буде.
Для вас в мене є оберемок питань
Про побут і звичай древніх слов’ян.
(Лада віддає запитання ведучій.)
Ведуча : Ви повинні відповісти на запитання, за правильну відповідь ви отримаєте відзнаку-вишивку.
1. Як називаються відносини, що засвідчують статус жінки, як далеко не другорядний фактор при з'ясуванні розподілу праці і соціальної ролі, а навпаки - вирішальне слово і дія під час розквіту трипільської культури і навіть далі було за жінкою? (матріархат)
2. Уявлялось в народі, що її Бог дає при народженні кожній людині. Вона може бути і доброю і злою,прихильною і жорстокою, але її все одно і конем не об'їдеш. (доля)
3. З чим іще, крім дівування молода прощається на весіллі? ( з косою)
4. ЇЇ величність трудівниця, гарна річ, рятівниця. А Іван Франко знайшов оригінальне порівняння: "... то жолудок хати, величний, як живіт дитини. " І врешті, як каже народна мудрість" може замінити і рідну матір." Що це? (піч)
5. Що шукають в лісі на Івана Купала? ( квітку папороті)
6. Як називається танець, що супроводжується співом і виконується в повільному темпі? (хоровод)
(За правильну відповідь ведуча вручає відзнаку – вишивку.)
Лада Мені приємно, що через такий плин часу ви пам’ятаєте традиції слов'ян, корені свого народу. Спасибі вам і щасливої дороги.
(Звучить мелодія машини часу. Під музику заходить дівчина в образі Княгині Ольги, тримаючи в руках шкатулку і Біблію. Стає спиною до дітей.)
КНЯЖА ДОБА
Ведуча: Підступ, обман і хитрість є синонімами до діянь цієї жінки, яка помстилася за чоловіка, котрого жорстоко вбили за те, що він насильно збирав данину. Хто ця жінка?
Діти: Княгиня Ольга
( Княгиня обертається лицем до дітей.)
Княгиня Ольга: Так, я виконала справді
Помсти лютий заповіт,
Стала думати про Бога,
Про таємний вічний світ,
Про велику Божу правду,
Про прощення, про любов,
Стала думати про того,
Хто пролив за людство кров
І без цього скажу щиро
Більше жити не могла
І у царськім Царгороді
Християнство прийняла.
Є й для вас в мене завдання,
Що стосується тих днів.
Знаю, мої сподівання
Не розсіються в імлі.
(Княгиня Ольга передає ведучій завдання у шкатулці.)
Ведуча: Завдання таке: знайдіть зайве слово в групі слів, а за правильну відповідь отримаєте відзнаку - вишивку.
І. Кий II. Капище III. Гривня
Щек Купайло Князь
Хорив Ярило Дружина
Аскольд Лада Рушниця
Дир Іслам Престол
Рюрик Дажбог Боярин
Ведуча: Усі ви знаєте, коли утворюється держава, потрібно думати про охорону її кордонів, тому зараз Княгиня Ольга подивиться чи зумієте ви стати в дозорі як руські богатирі на картині, яку намалював Віктор Васнєцов.
(Завдання: оживити картину Віктора Васнєцова " Три Богатирі". На середину запрошуються 6 учнів. 3 зображують коней, 3 – богатирів.)
Княгиня Ольга: Спасибі вам за все, дорогі діти. Я впевнилася, що звичаї і традиції наші не вмерли. Тож бувайте здорові.
(Звучить мелодія машини часу. Під козацький марш виходить юнак в одязі козака з сувоєм паперу.)
КОЗАЧЧИНА
Козак: Б'ю чолом вам уся громадо,
Любо бачити вас усіх,
Тому вас зустрічаю радо
Й на устах моїх тільки сміх.
Я горджуся вами - земляками,
Бо витає в вас мужності дух –
Та щоб ви ще стали козаками,
Дайте розуму справжній рух.
Потренуйте ви свою пам'ять
І напружте орлиний зір,
Доведіть, що завчите напам'ять
Козацьких речей набір.
(Козак передає ведучому сувій паперу із малюнковим тестом.)
Ведуча: Дорогі діти, за 20 секунд ви повинні вивчити зображення предметів. Час пішов.
(Ведучий в різнобій називає номер малюнку, а діти називають річ, яка там зображена, за правильну відповідь вручає нагороду - вишивку.)
1. Люлька
2. 3 сиром пироги
3. Шаровари
4. Кухоль
5. Ікона
6. Булава
7. Перо
8. Корчма
9. Шабля
Козак: Я бачу ви добре знаєте історію, звичаї і традиції Козаччини і в вас ще й і орлине око. А чи знаєте ви прислів'я, які стосуються Козаччини. У цих конвертах є набір слів, з яких ви повинні скласти прислів'я.
(Звучить музика, діти складають прислів'я, за яке отримують відзнаку-вишивку)
Козак: Молодці. Я горджуся вами , нашими нащадками. Я бачу, що ви поспішаєте, тож дякую вам за візит у часи Козаччини. Хай вам щастить, у добру путь.
(Звучить мелодія машини часу. Заходять хлопці з гвинтівками, співаючи пісню про Бандеру.)
НОВА ДЕРЖАВНА ЕРА
Бандера: Зродились ми великої години
З пожеж війни і полум'я вогнів
Плекав нас біль по втраті України,
Кормив нас гніт і гнів на ворогів
Не хочемо ні слова, ні заплати,
Заплатою нам розкіш боротьби,
Солодше нам у бою умирати,
Як жити в путах, мов німі раби.
Доволі нам руїни і незгоди,
Не сміє брат на брата йти у бій,
Під синьо-жовтим прапором свободи
З'єднаєм весь великий нарід свій.
Велику правду для всіх єдину
Наш гордий клич народові несе:
Батьківщині будь вірним до загину,
Нам Україна вища понад все.
Бандера: Я дуже радий , дорогі діти , що велика мета, мета багатьох поколінь української нації - Українська самостійна соборна держава стала дійсністю. Було пролито багато крові, віддано багато життів, цвіту нації. Пройдено через тюрми, як фізичні так моральні. Ті мільйонні жертви покладені на вівтар Батьківщини, не пропали марно. Збуваються слова великого поета:" Та прийде час, і ти огнистим видом засяєш у народів вольнім колі... І глянеш, як хазяїн домовитий, по своїй хаті і по своїм полі".
Дорогі нащадки я хотів би впевнитися чи добре ви зберігаєте пам'ять про визвольну боротьбу, яка втілена у повстанських піснях.
(Степан Бандера передає ведучій картки з підказками.)
1. У якій пісні ми обіцяємо сповнять святий наказ , боротися за честь, за славу, за народ? ("О, Україно!")
2. Яка пісня спонукає хлопців піти на боротьбу за Україну, за рівнії права, державу? ("Ой, на горі на Маківці")
3. У якій пісні " Три браття з Прикарпаття життя за волю віддали" ? ("Ой, там у лузі, при долині")
4. В якій пісні ми запевняємо, що тую червону калину піднімемо і нашу славну Україну розвеселимо? ("Ой, у лузі червона калина")
Бандера: Молодці, ви не тільки відгадали назву пісень, але і з великим почуттям патріотизму заспівали їх, тож вручаю кожній команді відзнаку – вишивку за ваш чудовий спів. Я дякую вам, дорогі діти, що ви прийняли від нас естафету ідеї вільної держави . Ми вибороли волю України, а вам належить важка праця: втримати її незалежність.
Учень: Ми обіцяємо докласти всіх зусиль, горіння молодих сердець, щоб здійснилася віковічна мрія народу: " Щасливе життя у вільній державі", тому що "дивляться пильно з небес загиблі поети й герої, всі ті що віддали життя за наше майбутнє".
(Звучить пісня "Не спи моя рідна земля")
Бандера: Дорогі діти, я бачу, що майбутнє нашої держави має міцні паростки, адже ви - внуки і правнуки героїв - борців за волю і свободу України. Слава Україні!
Діти: Героям слава!
(Звучить мелодія машини часу.)
ПРОСВІТА
Ведуча: Нікого не видно, куди це ми потрапили?
(Ведуча знімає картки з дошки і читає.)
ПРОЧИТАЙ І ЗАПАМ'ЯТАЙ!
Ведуча: Діти, давайте прочитаємо, що тут написано, може, це нам підкаже де ми зупинилися.
1. Хто ти брате молодий?
Хто ти сестро молода?
України син твердий,
Син тих українських нив,
Де віки народ мій жив.
України я дочка,
Я дочка вкраїнських нив,
Де народ віки мій жив.
2. А великий твій народ?
50 нас є мільйонів,
В нас усіх міцні долоні,
Кожний м»яз у нас граніт
Ми будуєм інший світ.
3. Де живуть ось ці мільйони?
На великому просторі –
Від Карпат по Чорне море,
Від Кавказу і по Сян,
Наш народ владар і пан.
4. Чи багата ця земля?
Бог дарів їй не жалів,
Молоко, вода і мед,
Та ще в ній, в оцій землі,
В надрах скарби не малі,
Заздрить нам тому весь світ.
5. А яка у тебе мова?
З мов усіх найбільш чудова,
Українська. Хоч і згину
Мови тої не покину.
6. А який твій знак? Прапори?
Знак мій, знак Володимира,
В ньому влада, воля, сила,
Злото синій є наш стяг,
Він нас кличе всіх на змаг.
7. А історія народу?
Вічні бої за свободу,
В ній кожнісінька доба,
Героїчна боротьба.
8. А народ твій вільний був?
Він віки цілі стояв
У ряді вільних держав.
І хоч впав, та ще живе,
Творить знов життя нове.
9. Хочеш ти чого для нього?
Хочу для народу свого,
Щоб не спав він у могилі,
А воскрес в красі і силі,
Щоб у часті на весь світ
Засіяв як самоцвіт.
10. Знаєш ти як це зробити?
Рукави нам закотити.
В кожній школі, в кожній хаті,
У читальні, при верстаті
Працювати день-у-день,
Гордим бути свого роду,
З мови, з одягу, з пісень,
Всю історію криваву
За цю землю величаву
І рости шодень готовим
До посвяти, жертви, крови,
Щоб зближати всенародні
Дні великі, Великодні.
Ведуча: Та це ж заповіді "Молодої просвіти", на яких виховувались просвітяни ще у 1936 році. Варто відзначити, що ці заповіді не втратили своєї актуальності у незалежній Україні, бо почуття національної гордості, любові до своєї Батьківщини і свого народу, моральні якості, духовність, повага до звичаїв, традицій школи не залишили справжнього громадянина України.
(Звучить музика, заходить керівник шкільної організації " Молода Просвіта " з молодою просвітянкою.)
(Виступ.)
Ведуча: На жаль , ми змушені повертатися у наш час, у ІІІ тисячоліття.
(Звучить мелодія машини часу.)
III ТИСЯЧОЛІТТЯ
Ведуча: Як бачимо, кожна епоха вносила в життя українців все нові і нові надбання, які ми несемо крізь роки, століття. А зараз, давайте ще раз пригадаємо, які риси характеру ми взяли від наших предків. Прошу прочитати їх на відзнаках - вишивках, які ви отримали від мене за правильні відповіді.
(Діти зачитують.)
Мені залишається надіятись, дорогі діти, що ці риси характеру ви пронесете крізь своє життя, адже ви - майбутнє України, тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру, своїми досягненнями славте її, будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, так, як заповідав великий Тарас, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і його мелодійну мову , завжди пам'ятайте, що ви - українці!
(Звучить пісня " Україна")
Джерело: https://ostriv.in.ua/
Щасливий випадок
1 Гейм. "Погоня за лiдером”
1. Хто був командиром кавалерiйського загону "залiзнобоких"? (О.Кромвель)
2. Як називали людину, яка виступала проти католицької цер¬кви в перiод середньовiччя? (єретик)
3. Як називали човен запорозьких козакiв? (чайка)
4. З якої країни вийшла перша експедицiя Колумба? (Iспанiя м. Севiлья)
5. В якiй країнi проходило повстання "червонобрових"? (Китай)
6. Як звали першого київського князя? (Кий)
7. Хто очолював революцiйно-демократичний напрямок в Ки¬ри¬ло-Мефодiївському товариствi (Т. Шевченко)
8. Коли почалося повстання декабристiв у Петербурзi (14 груд¬ня 1825 р.)
9. Кого називають "батьком iсторiї? (Геродот)
10. Хто очолював боротьбу карпатських опришкiв? (О. Довбуш)
2 Гейм. "Далi, далi, далi."
1. Коли було вiдмiнене крiпосне право в Росiйськiй iмперiї (19.02.1861 р.)
2. При виверженi якого вулкана загинули мiста Помпея i Герку¬ланум (Везувiй)
3. В якому роцi вiдбулася битва пiд Полтавою? (1709)
4. Як називається живопис на сирiй штукатурцi? (фреска)
5. Як звали Київського князя, який за легендою загинув вiд уку¬су змiї? (Олег)
6. Про яку iсторичну подiю говорять цi слова: "Скажика дя¬дя, ведь недаром Москва спалённая пожаром французам отдана" (1812 р. Бородiно)
7. На честь якого народного героя названа країна Болiвiя?(С¬i¬мон Болiвар)
8. З якими країнами воювала Прусiя за об'єднання Нiмеччини (Данiя, Австрiя)
9. Хто був керiвником повстання на крейсерi "Очакiв"? (лейте¬нант Петро Шмiдт)
10. Як називали в стародавнiй Русi татарське вiйсько? (орда)
11. Хто видав манiфест про вiдмiну крiпосного права в Росiй¬ськiй iмперiї? (Олександр 2)
12. В якому роцi проходила Вiтчизняна вiйна з французами (1812)
13. Як на Українi в 16-19 ст. називали людей, якi їздили по сiль (чумаки)
14. Який князь був вбитий древлянами пiд час збирання данини (князь Iгор)
15. В якому роцi було прийнято християнство (988)
16. Хто з росiйських декабристiв написав поему про Нали¬вайка? (Рилєєв)
17. Хто з декабристiв належав до роду українського гетьмана? (Муравйов-Апостол)
18. Кому з видатних лiтераторiв України належала iнiцiатива створення українських частин пiд час вiйни 1812 р. (Котляревський, Гребiнка)
19. Український народоволець (М.Кибальчич)
20. Як звали коня О. Македонського (Буцефал)
3 Гейм. "Темне лоша"
Ця людина показала себе полiтиком твердої волi й великого практичного розуму. Вiн вiдзначався абсолютною неперебірливістю у виборi засобiв для захисту iнтересiв прусської монархiї, помi¬щи¬кiв i багатих капiталiстiв. Король йому цiлковито довiряв. Вiн без¬контрольно витрачав великi кошти на збiльшення армiї, не запи¬туючи згоди прусської палати (ландтагу) i вiдхиляв вимоги буржуазiї провести лiберальнi реформи. (Бiсмарк)
Вiн очолив оборону Рима, син моряка, революцiонер-демо¬крат. Ще в 30-х р.р. взяв участь у повстаннi в Сардiнському коро¬лiв¬ствi. Заочно засуджений до страти, вiн утiк до Пiвденної Америки, де став учасником нацiонально-визвольної боротьби проти iспан¬ського гнiту. Навеснi 1848 р. вiн повернувся на батькiвщину i включився в боротьбу за визволення Iталiї вiд iноземного гнiту. (Джузеппе Гарiбальдi)
4 Гейм. "Ти — менi, я — тобi"
Команди задають питання одна однiй.
Лего-експрес
1. Зупинка. "А що там?"
Вилучити слово:
а). Авари, хазари, печенiги, слов'яни, половцi.
б). Вандали, вестготи, остготи, нормани, англи, сакси.
Дайте вiдповiдь на питання:
а). Аристотель — давньогрецький вчений. Вiн був наставником, вчителем вiдомого полководця. Назвiть його iм'я. (О.Маке¬дон¬ський)
б). Який давньогрецький фiлософ жив у бочцi? (Дiоген)
2. Зупинка. "Королiвство Долмар"
Хто цi особи?
а). Для України вiн прислужився так дуже, що за його часiв та ще потiм, за його сина, Україна була найсильнiшою державою за всi часи свого iснування. Вiн зiбрав усi українськi землi пiд свою руку. Вiдiбрав українськi землi вiд ворожих сусiдiв, якi тi землi ранiше завоювали. В народi його називали "сонечком ясним" (Володимир Великий)
б). Вiн був людиною освіченою i дбав про єднiсть Київської Русi i її мiжнародний авторитет. Вiн багато зробив для укрiплення Києва. При ньому був побудований Софіївський собор. Ним була заснована бiблiотека i архів у Києвi. (Ярослав Мудрий)
в). На долю цiєї людини припали тяжкi випробування. Йому довелося вести виснажливi вiйни з литовськими, польськими, угор¬сь¬кими, нiмецькими, татарськими загарбниками i водночас будувати мiцну державу. Вiн брав участь у битвi на р. Калцi. Заснував мiста Львiв, Холм. (Д.Галицький)
3. Зупинка. "Нитка Арiадни"
Скласти оповiдання по картинах.
4. Домашнє завдання "Сiм чудес свiту"
5. Зупинка. "Фристайл"
За двi хвилини сконструювати вежу, фортецю.
6. Зупинка. Фортеця "Славетнi iмена"
Що значать цi iмена: Олег Вiщий, Святослав Хоробрий, Воло¬димир Мономах, Юрiй Довгорукий, Андрiй Боголюбський, Всеволод Велике Гнiздо.
7. Зупинка " Цiкава"
Пояснити:"Лаконiчна мова", "Гуси Рим спасли", "Пiрова перемога", "Марафонський бiг"
8. Зупинка. “Острiв скарбiв”
Якi види усної народної творчостi ви знаєте? Назвiть билини, прислiв'я i т. д.
9. Зупинка . "Святкова"
Номери художньої самодiяльностi.
10. Зупинка. "Дозвiлля"
Гра з глядачами.
Iсторичний марафон
Вступне слово вчителя.
Отже починаємо гру.
1 тур "Гонки за лiдером"
Потрiбно прослухати iсторичний текст, в якому необхiдно знайти максимальну кiлькiсть помилок.
Здiйсненi в кiнцi 12 ст. (70 — 90-х р.р. 17 ст.) подiли Польщi трьома монархiями — росiйською, турецькою (австрiйською) i прус¬ською внесли суттєвi змiни в життя України. Лiвобережжя i Слобо¬жанщина вiдiйшли до Польщi (Росiї), де державною мовою була нiмецька(росiйська)мова. Правобережжя i землi Схiдної Галичини, Пiвнiчної Буковини i Закарпаття вiдiйшли до Росiї (Австрiйської iмперiї), де державною мовою була українська (нiмецька).
Пiсля польсько-турецької (росiйсько-турецької) вiйни 1806-1812 до Росiйської iмперiї вiдiйшла в основному заселена укра¬їн¬цями (молдаванами) територiя мiж Днiстром i Прутом. Тут утворили Бессарабську область. Степовi простори Правобережної України (Пiвнiчного Причорномор'я вiд Бессарабiї до Криму) царськi коло¬нiзатори називали Новоросiєю. На цих землях жили заможнi селяни (втiкачi колишнi селяни-крiпаки тут вони були вiльними).
2 тур "Розминка в стилi "ретро"
1. Як в Китаї називаються храми у виглядi високих багатоповер¬хових башт? (пагоди)
2. Як називається малюнок, викладений з кольорових ка¬мiн¬чикiв? (мозаїка)
3. У 15 ст. було створено швидкохiдний легкий парусник. Його назва?(каравела)
4. З 15 ст. почали будувати великi плавильнi печi, до 3-4 м. заввишки. Як називались цi печi? (домна)
5. Про цю людину вiдомо, що вiн був першим мiнiстром ко¬ро¬ля Людовика ХIII. Вiн зовсiм не скликав Генеральних штатiв. Вся його дiяльнiсть була направлена на змiцнення королiвської влади. "Дворяни-головний нерв держави", i зневажливо ставився до народу. (Рiшельє)
6. Про цю людину вiдомо, що вiн був улюбленцем царя Петра I. Брав участь з своїм вiйськом за вихiд Росiї до моря. Про його дiяльнiсть i значення багато сперечаються особливо в наш час. Пiсля вiдомих подiй змушений був тiкати вiд переслiдування. (Мазепа)
3 тур "Да освятиться iм'я твоє"
Багато людських iмен ввійшло в iсторiю i залишились в нiй назавжди завдяки своїй дiяльностi.
Хто цi люди: