Як перейти до інтерактивної моделі навчання історії

08.02.2016 12:44

Алгоритм кроків, які має послі­довно застосувати вчитель, щоб перейти до інтерактивної моделі навчання історії.

  • глибоко вивчити і продумати матеріал, у тому числі додатковий, наприклад, різноманітні тексти, зразки документів, приклади, ситу­ації, завдання для груп тощо;
  • старанно спланувати і розробити заняття: визначити хрономет­раж, ролі учасників, підготувати питання і можливі відповіді, вироби­ти критерії оцінки ефективності заняття
  • мотивувати учнів до вивчення шляхом добору найбільш цікавих для учнів випадків, проблем; оголошення очікуваних результатів (цілей) заняття і критеріїв оцінки роботи учнів;
  • передбачити різноманітні методи для привернення уваги учнів, настроювання їх на роботу, підтримання дисципліни, необхідної для нормальної роботи аудиторії; цьому, зокрема, можуть сприяти різно­манітні вправи.
  • дати завдання учням для попередньої підготовки: прочитати, про­думати, виконати самостійні підготовчі завдання;
  • відібрати для уроку або заняття такі інтерактивні вправи, які да­ли б учням «ключ» до освоєння теми;
  • під час самих інтерактивних вправ дати учням час подумати над завданням, щоб вони сприйняли його серйозно, а не механічно або «граючись» виконали його;
  • на одному занятті можна використовувати одну (максимум дві) інтерактивні вправи, а не їх калейдоскоп;

 

 

Форми роботи

 

МІКРОФОН

Метод «мікрофон» надасть можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.

Правила проведення:

•          Вчитель – учням: «Уявіть, що у вас в руках мікрофон і вам потрібно висловити думку». 

•          Говорить тільки той, у кого «уявний» мікрофон;

•          Подані відповіді не коментуються і не оцінюються.

 

Користуючись уявним мікрофоном визначте чому саме місто Київ стає центром руських земель.

 

 

МОЗКОВИЙ ШТУРМ

Це ефективний метод заохочення творчої активності швидкого генерування великої кількості ідей. Він спонукає учнів розвивати уяву і творчість, відверто висловлювати думки, знаходити кілька рішень конкретної проблеми. Його слід застосовувати саме для вирішення конкретних проблем або пошуку відповіді на якесь питання.

Порядок проведення:

1.         Запропонуйте учням сісти так, щоб вони почувалися зручно і невимушено.

2.         Визначте основні правила.

3.         Повідомте проблему, яку треба вирішити.

4.         Запропонуйте учасникам висловити свої ідеї.

5.         Записуйте їх в порядку надходження. Не вносьте в ідеї жодних коректив.

6.         Спонукайте учасників до висування нових ідей, додаючи при цьому свої власні.

7.         Намагайтеся уникати глузування, коментарів або висміювання будь-яких ідей.

8.         Продовжуйте доти, доки надходитимуть нові ідеї.

9.         Обговоріть та оцініть запропоновані ідеї.

 

Правила «мозкового штурму» для учнів:

1.         Почніть висувати ідеї щодо розв'язання проблеми. Ідеї можуть бути будь-якими, навіть фантастичними.

2.         Один з вас записуватиме їх на дошці.

3.         Коли кількість поданих ідей буде достатньою, їх висування припиняється.

4.         Після того як ідеї зібрано, вони групуються, аналізуються, розвиваються всім класом.

5.         Відбираються ті ідеї, що, на думку класу, допоможуть вирішенню поставленої проблеми.

 

Під час «мозкового штурму»:

•          намагайтеся зібрати якомога більше ідей;

•          заставте працювати свою уяву: не відкидати ніяку ідею тільки тому, що вона суперечить загальноприйнятій думці;

•          можете подавати скільки завгодно ідей або розвивати ідеї інших;

•          не обговорюйте і не критикуйте висловлення інших.

 

Метод «мозковий штурму» можна застосувати при вирішенні такого завдання: Яка з тогочасних релігій була найбільш прийнятною для русичів кін. Хст.?

 

ЗАЙМИ ПОЗИЦІЮ

Цей метод допоможе організувати обговорення чи дискусію зі спірного питання, надасть можливість висловитися кожному, продемонструвати різні думки з теми, обґрунтувати свою позицію або навіть перейти на іншу в будь-який час, якщо  аргументи протилежної сторони були переконливими. Слід використовувати дві протилежні думки, які не мають однозначної (правильної) відповіді.

Порядок проведення:

1.         Розмістіть плакати в протилежних кінцях кімнати. На одному з них написано «Згоден (за/так)», на іншому – «Не згоден (проти/ні), на третьому – «Не визначився (інше)». На плакатах можна викласти протилежні позиції щодо проблеми.

2.         Повідомте правила проведення вправи.

3.         Після того, як учитель назве тему, учні стають біля відповідного плакату, залежно від їхньої думки з обговорюваної проблеми.

4.         Дається кілька хвилин на підготовку до обґрунтування своєї позиції.

5.         Вислуховуються різні точки зору  по кілька учасників від кожної позиції (учні обираються довільно, за власним бажанням).

6.         Вислухавши різні точки зору, запитайте чи не змінив хтось із учасників своєї думки, чи не бажає перейти до іншого плакату? Якщо такі учні є, слід попросити їх обґрунтувати причини свого переходу.

7.         Попросіть учнів назвати найпереконливіші аргументи своєї та протилежної сторони.

Правила проведення вправи для учнів:

1.         Говорити по черзі, не переривати.

2.         Одночасно говорить тільки одна людина.

3.         Не сперечатися між собою. Наводити нові причини або ідеї.

4.         Перейти від одного плакату до іншого можна у будь-який час.

5.         Будьте готові пояснити причини зміни своєї позиції.

6.         Вислухайте аргументи й ідеї інших.

7.         Якщо вас запитають, будьте готові сказати, які аргументи або ідеї вам сподобалися найбільше.

 Цей метод можна застосувати розглядаючи таку тему « Вторгнення варягів – шлях становлення руської державності»

 

МЕТОД «ПРЕС»

Метод «ПРЕС» використовується у випадках, коли виникають суперечливі питання і вам потрібно зайняти й аргументувати чітко визначену позицію з суспільної проблеми, що обговорюється. Метою застосування цього методу є надання учням можливості під час уроків навчитися формулювати й висловлювати свою думку з дискусійного питання аргументовано в чіткій та стислій формі.

Метод «ПРЕС» має таку структуру та етапи (слід роздати/ написати на дошці, на плакаті/ учням матеріали, в яких зазначені чотири етапи методу):

I.         ПОЗИЦІЯ

Я вважаю, що ... (висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваш погляд).

II.        ОБҐРУНТУВАННЯ

...тому, що... (наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції).

III.      ПРИКЛАД

... наприклад... (наведіть факти, які демонструють ваші докази, вони підсилять вашу позицію).

IV.      ВИСНОВКИ

Отже (тому), я вважаю... (узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто, це є заклик прийняти вашу позицію).

Захищаючи свою позицію, намагайтесь дотримуватися струк¬тури методу «ПРЕС».

Таким методом можна визначити : Князювання Олега – початок становлення Київської Русі.

 

 

 

 4. ДИСКУСІЯ

Дискусія дає прекрасну нагоду виявити різні позиції з певної проблеми або з суперечливого питання. Обговорення в ході дискусії навчить учнів слухати свого співрозмовника та подавати переконливі аргументи. Для того щоб вона була відвертою, необхідно створити в класі атмосферу довіри та взаємоповаги.

При проведенні дискусії  слід дотримуватись таких правил:

1.         Говорити по черзі, а не всі одночасно.

2.         Не перебивати того, хто говорить.

3.         Критикувати ідею, а не особу, яка її висловила.

4.         Поважати всі висловлені думки (позиції).

5.         Не сміятися, коли хтось говорить, за винятком хіба що жарту.

6.         Не змінювати тему дискусії.

7.         Намагатися заохочувати до участі в дискусії інших.

У класі ви можете доповнити ці правила, прийняти їх після обговорення та дотримуватися під час проведення дискусій.

 

Таким методом можна визначити : « Прийняття русичами християнства – це велика втрата чи надбання ?»